“Kun ekosysteemi on välttämätön”
Yhteistyön konkarit kertovat, miksi yksin ei pärjää ja miten ekosysteemissä kannattaa toimia. He luovat parhaillaan ekosysteemejä Business Finlandin valitsemissa veturiyrityksissä, joita ovat Neste, Metsä Group ja Fortum.
Puuvillapensaat imevät huolestuttavia määriä vettä, minkä vuoksi puuvillalle etsitään korvaajaa muun muassa puusta ja oljesta. Uuden tekstiilikuidun kehittäjälle avautuvat epäilemättä valtavat markkinat, kunhan valmistusmenetelmä osoittautuu kestäväksi ja tuote houkuttelevaksi. Kuka kuitukisan voittaa?
Tämä kysymys ei ole ajankohtainen Fortumin senior manager Heli Virkille, vaikka Fortum kumppaneineen kehittääkin oljen jalostusmenetelmiä. Hän odottaa alan uudistajilta tiukan kilpailun sijaan laajaa yhteistyötä niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.
”Tekstiilikentällä on suuri tarve löytää ympäristölle ystävällisiä raaka-aineita ja valmistusmenetelmiä, mutta ala on hyvin vahvasti etabloitunut. Perinteisiä arvoketjuja ei voi muuttaa yhden yrityksen voimin”, Virkki sanoo. Hän uskoo, että uudet arvoketjut syntyvät parhaiten, kun niistä kiinnostuneet yritykset muodostavat ekosysteemin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
”Ekosysteemissä esimerkiksi kuitujen kehittäjät saavat nopeasti palautetta siitä, mihin kehitteillä olevat kuidut sopivat. Näin ideat myös kaupallistuvat nopeammin.”
Avointa innovointia ja liikesalaisuuksia
Virkki myöntää, että ekosysteemin laajuus syö väistämättä avoimuutta, mutta hän ei pidä sitä ongelmana.
”Tavoitteenamme on, että ekosysteemiin kuuluva yritys esittelee tietyt osat tutkimus- ja kehitystyöstään sovitusti, mutta yritysten välillä on toki myös salassa pidettäviä projekteja.” Virkki viittaa uuteen ExpandFibre-ekosysteemiin, jota Fortum ja Metsä Group rakentavat parhaillaan Business Finlandin tukemina veturiyrityksinä. Tekstiilikuitujen ohella ekosysteemi keskittyy muun muassa biokomposiitteihin ja pakkausmateriaaleihin.
”Ekosysteemiin sopii myös aivan avoin innovointi, etenkin silloin, kun yritykset eivät toimi ihan samassa laatikossa, tai silloin, kun kaupallinen tuotekehitys on vielä kaukana”, sanoo sijoituspäällikkö Katariina Kemppainen Metsä Springistä, joka on Metsä Groupin innovaatioyhtiö.
Metsä Groupin biotuotetehtaan pihassa Äänekoskella seisoo upouusi tekstiilikuidun koetehdas, jonka juuret ulottuvat Kemppaisen mukaan yli kymmenen vuoden taakse. Silloin Metsä Group oli mukana perustamassa Metsä-SHOKia eli Metsäklusteri Oy:tä, josta hieman myöhemmin tuli FIBIC ja lopulta CLIC Innovation, kun FIBIC ja CLEEN-klusterit yhdistyivät.
”Mittavista tutkimusohjelmista ja tutkimusekosysteemeistä tuli meillekin se idea, että tekstiilikuiduille on luvassa kiinnostavat markkinat ja uusia teknologioita. Uutta luotaessa on välillä vaikea tunnistaa, mikä sopii kenenkin bisnekseksi ja mille on kysyntää. Tarvitaan tapaamisia, keskustelukerhoja ja yhteisiä projekteja, jotta roolit selviävät”, Kemppainen sanoo.
Maailmanluokan osaamista Suomeen
Monialaisia tutkimusohjelmia johtanut Juha Leppävuori vastaa nyt Nesteellä kumppanuuksista ja ekosysteemeistä. Hän puristaa kokemuksistaan yhden ydinopin.
”On tärkeää, että ekosysteemin jäsenet eivät vain pyöri mukana, vaan jokaisella on oltava aidosti kykyä ja halua tehdä asioita”, Leppävuori painottaa.
Tuoreena veturiyrityksenä myös Neste aikoo mullistaa vakiintuneita arvoketjuja yhteistyön voimin.
”Kasaamme ekosysteemiä ja etsimme kumppaneita uusien ratkaisujen kehittämiseen ja kaupallistamiseen.” Nesteen tavoitteena on korvata raakaöljyä jätteillä ja tähteillä polttoaineiden, kemikaalien ja polymeerien valmistuksessa. Mahdollisten raaka-aineiden listalla on metsätähteiden ohella muun muassa jätemuovi, levät, yhdyskuntajäte sekä hiilidioksidi, siis Power-to-X -teknologia.
Leppävuori pitää tärkeänä, että uudet ratkaisut ovat skaalattavissa koko maailman kannalta merkittävään mittakaavaan.
”Veturiyrityksenä pyrimme synnyttämään Suomeen maailmanluokan osaamista, luomaan korkean koulutuksen työpaikkoja ja parantamaan koko Suomen kilpailukykyä.”
Suomen menestystä edellyttää myös Business Finland, joka lupautui rahoittamaan kolmea nelivuotista veturiohjelmaa yhteensä 60 miljoonalla eurolla. Summa jakautuu Metsä Groupin, Fortumin, Nesteen ja Nokian välille, ja sen saaminen edellyttää myös omaa rahoitusta.
Virkin mukaan Fortum ja Metsä Group aikovat käyttää rahoitusta pääosin omiin ExpandFibre-ohjelmansa hankkeisiin, jotka kohdistuvat muun muassa teknologia- ja liiketoimintakonseptien kehittämiseen, mutta myös laajemman ExpandFibre-ekosysteemin rakentamiseen. Hän odottaa, että monipuolinen ja aktiivinen ekosysteemi houkuttelee lisäksi jäsenyrityksilleen niin suomalaista kuin kansainvälistäkin rahoitusta.
CLIC Innovation rakentaa ekosysteemejä ja online- työkalupakkia ekosysteemin rakentajille
Lukuisia tutkimusekosysteemejä koordinoinut CLIC Innovation rakentaa parhaillaan ekosysteemejä GreenE2 ja 4Recycling. Työn alla on myös työkalupakki B2B Ecosystem Playbook, joka tarjoaa välineitä, malleja ja palveluja yhteistyöhankkeiden ja ekosysteemien rakentajille.
Vieraskynäkirjoittajana tässä kuussa oli Marianna Salin.